نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2380
-
الف
+

شفیق شرق: دولت افغانستان نسبت به فلمسازان بی تفاوت نیست

رایزن فرهنگی افغانستان در ایران در مصاحبه اختصاصی با آی فیلم2 گفت: حکومت افغانستان نسبت به فلمسازان بی تفاوت نیست.

سی و ششمین جشنواره جهانی فلم فجر ایران با حضور فلمسازان ایرانی و خارجی از پنجشنبه ۳۰ حمل و با نمایش فلم هایی در بخش های مختلف جشنواره آغاز و 7 ثور به پایان رسید.

در این جشنواره 11 فلم خارجی برای نمایش در بخش «نمایش‌های ویژه: بهترین کشورها» سی‌وششمین جشنواره جهانی فلم فجر انتخاب شد که در بین آنها فلم «نامه یی به رئیس جمهور» به کارگردانی بانو «رویا سادات» نیز حضور داشت.

یکی از مهمانان سی و ششمین جشنواره فلم فجر آقای «شفیق شرق» رایزن محترم فرهنگی افغانستان در ایران بود که خبرنگار آی فیلم2 فرصت را مغتنم شمرده و گپ و گفتی صمیمانه با او داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم2: آقای شفیق شرق به نظرتان چقدر در حیطه «فلم» در افغانستان کار شده و آیا فلمسازان افغانستانی برای ساخت فلم های شان حمایت می شوند؟

شرق:

همانطور که می دانید وضعیت افغانستان پس از سال 2001 تغییر کرد، خوشبختانه ما از دوران جنگ و اختناق عبور کردیم و می دانید که در طول 13، 18 سال فرصت آنچنانی نیست که ما در تمامی عرصه ها تغییر کنیم.

هم دولت افغانستان تلاش کرد در عرصه سینما و فلم تغییرات بسیار مثبت و پیشرفت های خوبی به وجودآید و هم فلمسازان و هنرمندان ما در داخل و بیرون از کشور کوشش کردند. انچه که در این سال ها از بازار فلم افغانستان بیشتر رونق داشته، تولیدات مهاجرین ما در بیرون از کشور است.

آی فیلم2: همانطور که دیدید فلم «نامه ای به رئیس جمهور» در سی و ششمین جشنواره جهانی فلم فجر ایران به نمایش گذاشته شد، نظر شما راجع به بانو «رویا سادات» کارگردان این فلم چی است و شما چقدر با ایشان آشنایی دارید؟

شرق:

از نزدیک با ایشان آشنا نیستم اما تبصره های این فلم را از قبل خوانده بودم. این فلم تا کنون جایزه های بسیار خوبی دریافت کرده و به نظرم بانو رویا سادات کارگردان بسیار موفقی هستند. امیدوارم در آینده کارهایی بهتر از این فلم تولید کنند.

آی فیلم2: بسیاری از مخاطبان ما در داخل افغانستان هموازه از ما درخواست کردند تا فلم های افغانستانی را در ایران به نمایش بگذاریم، نظر شما در این باره چیست و آیا فلمسازان افغانستانی تاکنون به سفارت مراجعه کرده اند تا بتوانند فلمی را در ایران به نمایش بگذارند؟

شرق:

حضور فرهنگیان ما در بین جامعه مهاجر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران گسترده و وسیع است و همچنان تبادل فرهنگی بین 2 کشور جاری بوده و است. اگر مواردی پیش آید و مراجعه کنند به سفارت افغانستان در ایران، ما با نهادهای سینمایی جمهوری اسلامی ایران تماس می گیریم.

آی فیلم2: به نظرشما آیا دولت افغانستان می تواند از این به بعد از فلمسازان افغانستان بیشتر حمایت کند تا آن ها بتوانند  کارهای بهتر و بیشتری از افغانستان به دنیا نشان دهند؟

شرق:

همانطور که شما می فهمید و پیش تر نیز عرض کردم طی سال های اخیر دولت افغانستان به عرصه فرهنگ به خصوص سینما بی توجه نبوده است و از این پس هم نخواهد بود.

توجه صورت گرفته اما کافی نیست ما این را می فهمیم یکی از ابزارهایی که ما می توانیم به جنگ، ناامنی و خشونت در افغانستان پایان دهیم روی اوردن به فرهنگ و تقویت هنر سینماست و در این زمینه افغانستان همواره کوشا بوده است و از این به بعد هم تلاش می کنیم تا وضعیت سینماهای افغانستان بهتر شود.

آی فیلم2: وضعیت سینماهای افغانستان یک ارتباط بسیار کلانی با بودجه مالی دارد؛ خیلی از سینماگران افغانستان همیشه دادشان از این بوده مه حمایت نمی شویم آیا دولت افغانستان می تواند از این قشر حمایت کند تا خود فلمسازان بتوانند دغدغه هایشان را پیاده کنند؟

شرق:

هنر سینما و فلم همزمان با اینکه توجه دولت ها را می خواهد، نهادهای خصوصی نیز باید فعال باشند. دولت افغانستان نسبت به فلمسازان و کارگردان ها بی تفاوت نیست اما فلمسازان هم تلاش کنند ذهنیت دولتمردان را قانع بسازند برای حمایت بیشتر از هنر سینما.

آی فیلم2: آقای شرق کانال تلویزیونی آی فیلم2 چند وقتی است که برای فارس زبانان راه اندازی شده است، نظر شما راجع به این شبکه چی است و برای بهتر شدن برنامه های آن چه پیشنهاداتی دارید؟

شرق:

تاسیس شبکه های تلویزیونی همانند آی فیلم2 که برای فارس زبانان نشرات دارند گام بسیار مهمی است. رشد بیشتر این شبکه ها تعلق می گیرد به اینکه شبکه آی فیلم2 تبلیغات خود را بیشتر کند بین مردم فارس زبانان جایگاه خود را پیدا کند و در عین حال ضرورت دارد که نهادهای فرهنگی کشورهای منطقه با این شبکه آشنا شوند و سفارت افغانستان در تهران از هیچ همکاری با این شبکه دریغ نخواهد کرد.

نادیا پروانی/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر